Čekání na Godota

Nádech, výdech, klid

S jógou jsem chtěla začít už několik posledních let, ale dokopala jsem se k tomu až před pár měsíci. Ale jsem ráda, lepší pozdě než nikdy, že. A určitě budu pokračovat i v dalších měsících a letech.

Ať už proto, že se člověk protáhne, učí se cviky, jak „probrat“ jednotlivé části svého těla, tak kvůli tomu klidu, který s ní souvisí, kdy se člověk soustřeďuje jen na „tady teď“, na to, jak dýchá, jak mu to jde a celkově jen sám na sebe. Užitečná věc do každodenního života.

Jak už jsem naznačila v úvodu, s „normální“ jógou zatím zkušenost nemám, takže se mé pražské tipy i netipy týkají zatím jen té těhotenské.

Od dubna jsem postupně vystřídala tři studia.

Tím prvním bylo Studio pro ženy ve Vodičkově.

Při výběru hrála, přiznejme si to, částečně roli lenost – centrum se zobrazuje ve vyhledávačích na prvních místech, navíc jsem ho měla pár kroků z práce. Tím ale asi výhody skončily. Po dvou týdnech jsem měla dojem, že je to masovka (v malé tělocvičně nás bylo nacpaných minimálně patnáct), tak trochu byznys – studio a jeho zaměstnanci vystupovali dost studeně a bez zájmu o zákazníka, za hodinu si přitom kasírovali dvě stovky. Místo nepůsobilo nijak přívětivě ani útulně, stejně tak nevypadalo, že by kurzy měly nějakou koncepci a počítaly s pravidelnými zákaznicemi.

Samotná jóga mi připomínala spíš zdravotní cvičení, na které jsem kdysi chodila na prvním stupni základky. Takže různé všeobecné protahovačky, nic nového ani speciálního, žádné rady, jak dýchat a jak co dělat. Vzhledem k tomu, že jsem se na jógu mimo jiné rozhodla chodit i proto, abych se sama naučila během těhotenství trochu „zacházet“ s vlastním tělem, osvojila si cviky či techniky dýchání, které mohou pomoct jak při každodenním životě s „pytlem písku“ na břiše, tak během porodu, a zde jsem neměla pocit, že bych se cokoliv z toho naučila, začala jsem se záhy dívat jinde.

Mou druhou volbou byl Klub Slunečnice na Starém Městě. Už od začátku působil mnohem příjemněji, počínaje paní recepční, tak i pokud jde o cvičitelku. U té bylo vidět, že se zaměřuje právě hodně na těhotenství (kromě jógy jsem u ní absolvovala i jednu hodinu věnovanou cvičení pánevního dna, kde nám vůbec vysvětlovala, jakou má strukturu, jaké typy svalu, jak který z nich lze posilovat a ovládat). Tomu se průběžně věnovala i na józe, kdy to zmiňovala u některých cviků a nabádala nás, co je u čeho důležité a proč.

Hodina tu měla jasnou strukturu – protažení, pak klasická čínská sestava přizpůsobená těhotným, během které nám cvičitelka průběžně říkala, k čemu je který cvik dobrý, a na konci relaxace. Jediné, co bych vytkla, tak že občas jsme tu šedesátiminutovku trochu nestíhali, takže na některé cviky bych si dokázala představit víc prostoru. A zrcadla na stěnách. Plus v tom, že se člověk může pozorovat, zda dělá cviky správně, a minus, že se chtě nechtě víc soustředí na pozorování obrazu místo toho, aby se obrátil víc do sebe a vnímal se. Celkově bylo toto cvičení ale mnohem užitečnější a pohodovější než předchozí, mělo nějakou koncepci, chodilo nás tam méně, takže i s lepší atmosférou, a zároveň levnější. Asi bych tam chodilo i dál…

… ale před měsícem a něco jsem narazila na „Áčko“ v Karlíně, které je ze tří zmíněných zatím jednoznačně nej. Ať už proto, že s milou a zkušenou cvičitelkou Petrou máme karimatky do kroužku, což je mnohem osobnější a domáčtější, že si navzájem tykáme, že tam chodí ti samí lidé pravidelně (samozřejmě vždy dorazí někdo nový, ale na poslední hodině to byly tři holky z deseti, se zbytkem už jsme se po tom týdnu zdravily víceméně jako staré známé). Cvičení je na rozdíl od obou zmíněných dvouhodinové, takže se do něj skutečně zvládnete trochu ponořit.

Minimálně první půl hodinu se navíc povídá – každá se představíme, řekneme o sobě něco ostatním (kolikátý týden, kolikáté těhotenství, kde a proč chceme rodit, co zrovna řešíme, jak se cítíme, co je za ten týden nového), často tak probíráme vše možné (jaké léky či byliny na nějaké zdravotní problémy, jak zvládat zbytečné tlaky některých doktorů, komunikaci s okolím, různé vnitřní hormonální výkyvy, jaká byla která porodnice – řada holek už jedno či dvě děti má, teď v úterý se stočila řeč i na sex v těhotenství), je super, že člověk slyší cizí zkušenosti, názory dalších těhotných, často s velmi podobnou filosofií, jako mám sama.

Samotné cvičení je pohodové, ne tak „jogínsky pojaté“ jako ve Slunečnici – kromě některých (občas opět těhotensky modifikovaných) pozic je to řada protahováků. Nejvíc ze všech vyzkoušených míst se tu učíme, jak reagovat na tělo právě v tomto období – cviky, jak správně sedět, jak si protahovat nohy, abychom předešly křečím, trombózám a jiným problémům. Jak na bolavá záda. Jak chodit, abychom se neprohýbaly (k tomu záda díky většímu a většímu břichu dost inklinují) a nepohybovaly se v záklonu jako kachny :-) Jak pracovat s dechem. Teď i třeba během kontrakcí. Konkrétní cviky na posílení pánevního dna, které si lze dělat několikrát denně pět minut skoro kdekoliv při čemkoliv.

Na každé cvičení se hrozně moc těším, domů se vracím odpočatá a plná všemožných podnětů, řada věcí se už hodila a u mnoha dalších si jsem jistá, že budou :-) Nemluvě o drobnostech jako možnost vypůjčit si tu za desetikorunu různou literaturu, o tom, že na každé cvičení máme všechny přichystanou automaticky vodu k pití (a ve studenějším počasí byl i rooibos) nebo že si během hodin i zpíváme.

Takže za sebe zatím vřele doporučuji.

2 komentáře: „Nádech, výdech, klid“

  1. Ahoj Teri! Áčko v Karlíně ti moc závidím právě kvůli Ivaně K., naladění celého centra atd. Dobrá volba! To my v Brně nemáme :)
    Gratuluji k tomu ze jsi začala s jógou, já cvičím už asi 8 let, celé první těhotenství také a k porodu je to velmi dobrá průprava.
    Přeji ti ať cvičíš až do porodu a i po něm :)
    Klára

    1. Ahoj Kláro, děkuji!
      Určitě chci s cvičením pokračovat i dál, vážně mě to chytlo a lituju let, kdy jsem na to pořád neměla čas. Snad máte v Brně i tak nějaká fajn centra :-)
      K Ivaně K. jsme na červenec přihlášeni na předporodní kurz, takže jsem zvědavá :-)

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s